Wiadomości z rynku

sobota
28 grudnia 2024

Dodatnia dynamika, czyli idzie na dobre

Wyniki branży leasingiowej po pierwszej połowie roku
09.08.2013 00:00:00
Z danych Związku Polskiego Leasingu wynika, że w pierwszej połowie 2013 r. firmy leasingowe sfinansowały środki trwałe o łącznej wartości 16 mld zł i tym samym wypracowały 5,5% wzrost w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Motorem wzrostu były pojazdy, w tym użytkowe.
Półroczne wyniki sprzedaży osiągnięte przez całą branżę pozytywnie zaskoczyły, a wpływ na to miał przede wszystkim drugi kwartał. Podczas gdy pierwsze trzy miesiące rynek leasingu zamknął w okolicach "0", tak od kwietnia do czerwca odnotował już blisko ponad 10% dynamikę w porównaniu rok do roku. Kluczowym czynnikiem ożywienia są wzrosty w segmencie pojazdów. Przedsiębiorcy przyspieszyli decyzje o zakupie lub wymianie floty samochodowej. Nie bez znaczenia było także spore obniżenie stóp procentowych w pierwszej części tego roku, które przełożyło się na atrakcyjniejsze warunki finansowania i większy apetyt inwestycyjny wśród polskich firm - komentuje Szymon Kamiński, prezes zarządu BZ WBK Leasing.
Pojazdy ciężarowe: ożywienie
Według danych ZPL, leasingodawcy od stycznia do czerwca br. sfinansowali pojazdy o łącznej wartości 9 mld zł, co oznacza ponad 7% dynamikę r/r. Poza autobusami, każdy segment pojazdów zakończył pierwszą część tego roku na plusie.
Rynek leasingu ruchomości rośnie m.in. dzięki zakupom pojazdów ciężarowych. Wzrost finansowania pojazdów ciężarowych to pochodna wdrażania normy emisji spalin Euro 6 oraz oczekiwanej od II półrocza poprawy sytuacji ekonomicznej w strefie euro. co przełoży się na popyt na usługi transportowe.
W przypadku pojazdów ciężarowych o masie powyżej 3,5 tony rynek leasingu w pierwszej połowie bieżącego roku osiągnął wartość 599,2 mln zł netto, co oznacza wzrost w porównaiu z pierwszym półroczem 2012 r. o 0,6 proc. (595,6 mln zł). Nowych posiadaczy znalazło w ten sposób 2.898 takich pojazdów. Wśród firm leasingowych w tym przypadku prym wiódł Europejski Fundusz Leasingowy z wartością umów 98,24 mln zł, chociaż nie wyleasingował najwięcej takich ciężarówek (571 sztuk) - pod tym względem wyprzedziła go firma ING Lease Polska (736 szt.).
Znacznie lepsza sytuacja panuje w sektorze ciągników siodłowych, gdzie wartość transakcji zbliżyła się do 1.883 mln zł, a więc była wyższa o 6,4 proc. niż w analogicznym okresie ubiegłego roku (ponad 1.770 mln zł) - do użytkowników w ten sposób trafiło w tym roku 7.699 takich pojazdów. W tym sektorze prowadzi VFS Usługi Finansowe Polska z finansowaniem o wartości 200,15 mln zł, ale jeśli chodzi o liczbę ciągników przekazanych w leasingu, na pierwszym miejscu uplasowała się firma VB Leasing Polska (758 sztuk).
Na plusie jest też rynek leasingu naczep i przyczep, którego wartość w analizowanym okresie wyniosła 907 mln zł (wzrost r/r 10,4 proc. - w I połowie 2012 r. było to niecała 822 mln zł). W ten sposób na drogi wyjechało w tym roku 7.640 naczep i przyczep. Tutaj na czele też VB Leasing Polska (99,31 mln zł), ale najwięcej takich pojazdów przekazał w leasingu użytkownikom EFL (946 sztuk).
Maszyny budowlane na minusie
Gorzej jest w przypadku sprzętu budowlanego - wartość leasingu w I połowie br. wyniosła 569,3 mln zł, podczas gdy w okresie pierwszych sześciu miesięcy 2012 r. było to 803 mln zł (mamy zatem spadek o ponad 29 proc.). Najlepiej radzi sobie w tym obszarze EFL (92,7 mln zł).
Wzrosty udało się jednak wypracować w finansowaniu sprzętu rolniczego (1,5 mld zł, +6% r/r), Najwięcej pożyczek i leasingu w sektorze MiU udzieliła spółka BZ WBK Leasing, która z portfelem umów wartych 527 mln zł, odnotowała 3% wzrost r/r..
Scenariusz rozwoju polskiej gospodarki
Wyniki PKB za I kw. 2013 pokazały lepszą od oczekiwanej strukturę wzrostu PKB (nie tak słabe inwestycje oraz stabilizacja konsumpcji prywatnej). Ostatnie dane wskazują na rozpoczęcie cyklu odrodzenia w polskiej gospodarce. Przede wszystkim w I kw. mieliśmy historyczną nadwyżkę w handlu zagranicznym (eksport wzrósł o 1,3% r/r, a import spadł o 1,7% r/r), co dało 1,4 pp wkładu eksportu netto do PKB. Również wyniki eksportu za IV-V: wzrost o 12,7% r/r w kwietniu i o 3,0% w maju, przy słabej kondycji importu, skutkowały dodatnim saldem w handlu zagranicznym. W efekcie eksport za I-V wzrósł o 6,2%, przy oczekiwanej dynamice za cały 2013 rok na poziomie 8,0%.
Odnotowano poprawę wskaźników prognoz popytu (o 1,9 pp kw/wk) oraz prognoz zamówień (aż o 4,4 pp kw/kw.). Na razie oba wskaźniki znajdują się jednak istotnie poniżej długookresowych średnich, więc nie można jednoznacznie potwierdzić odwrócenia trendu spadkowego zapoczątkowanego w 2010 roku. Po drugie dobre wyniki eksportu powodują, że od trzech miesięcy wyraźnie rośnie produkcja w działach typowo eksportowych (meble, urządzenia elektryczne, pojazdy samochodowe). W efekcie produkcja przemysłowa w II kwartale wzrosła o 0,9% (w tym aż o 4,5% r/r za czerwiec) przy 1,7% spadku odnotowanym jeszcze w I kw. b. r. Czerwcowy odczyt PMI (aktywność w sektorze produkcyjnym) dla polskiego przemysłu w wysokości 49,3 pkt. (wzrost z 48,0 pkt za maj) wskazuje, że w III kw. wzrost produkcji wyniesie ok. 2,5%, a w całym 2013 roku wyniesie ok. 2%. Bieżący odczyt PMI jest drugim najwyższym wynikiem w ciągu ostatnich 15. miesięcy, a jego poprawa wynika głównie z silnego wzrostu zamówień (głównie eksportowych) oraz spadku zapasów.
Publikowany przez NBP wskaźnik prognoz produkcji wzrósł w III kw. o 4,4 pp w ujęciu do II kw. (wciąż poniżej długookresowej średniej). Łącznie pozwala to oczekiwać w najbliższym czasie stopniowego wzrostu rocznej dynamiki produkcji w sektorze przedsiębiorstw.
Obserwowane pozytywne zmiany w polskim przemyśle muszą być wsparte odbudową popytu krajowego, aby były trwałe. Obecnie notujemy pierwsze sygnały poprawy w popycie krajowym, które w przyszłości powinny skutkować dalszym przyspieszeniem w produkcji. Maj-czerwiec przyniósł spadek stopy bezrobocia rejestrowanego z 14,0% do 13,2%, badania rynku pokazują rosnący udział firm zamierzających zatrudniać nowych pracowników.
Pozytywne zmiany na rynku pracy (skutkujące wzrostem funduszu płac o 0,8% w II kw. po 0,1% spadku w I kw.) zaczynają się już przekładać na poziom konsumpcji. Sprzedaż detaliczna po 0,4% realnym wzroście w I kw. b. r., zwiększyła się o 1,2% r/r w maju i 2,6% w czerwcu. W efekcie konsumpcja prywatna po 0,0% wzroście w I kw., w II kw. powinna już rosnąć o 0,3-0,4%.
Oczekujemy stopniowej poprawy sytuacji gospodarczej w kolejnych kwartałach za sprawą: lekkiego odrodzenia w strefie euro począwszy od III kw. b. r. (szczególnie w Niemczech), pozytywnego wpływu obniżki stóp procentowych i bardzo niskiej inflacji na realną konsumpcję oraz poluzowania polityki fiskalnej.
Inwestycje wciąż na minusie.
Struktura PKB w I kwartale 2013 pokazała, że nakłady brutto na środki trwałe w I kwartale 2013 obniżyły się o 2,0% w ujęciu rocznym, co było jednak istotną poprawą wobec -4,1% r/r za IV kw. 2012. Badania GUS dotyczące wyników finansowych przedsiębiorstw niefinansowych w I kwartale 2013 roku: nakłady inwestycyjne dużych i średnich przedsiębiorstw wyniosły 17,1 mld zł i były (w cenach stałych) o 1,6% niższe niż przed rokiem (w analogicznym okresie ub. roku odnotowano wzrost o 12,3%). Nakłady na budynki i budowle zwiększyły się o 5,7%, natomiast na maszyny, urządzenia techniczne i narzędzia oraz środki transportu obniżyły się o 5,6%. W 2012 nakłady dużych i średnich firm spadły o 0,9% r/r przy 0,3% wzroście rynku leasingu. W bankach utrzymuje się restrykcyjne nastawienie komitetów kredytowych dla kredytów inwestycyjnych. Obecna poprawa na rynku leasingu do pewnego zakresu wynika z przesunięcia finansowania pomiędzy bankiem a firmą leasingową w ramach bankowych grup finansowych w Polsce.
W III kw. 2013 roku utrzymuje się niski udział przedsiębiorstw będących w trakcie realizacji inwestycji (58,6%, -6,3 pp kw/kw). Mimo to przedsiębiorstwa w większości kontynuują już rozpoczęte inwestycje.
. z dużą szansą na trwałe odbicie
Ostanie badania NBP pokazują, że nowe inwestycje w ciągu kwartału rozpocznie 19,7% przedsiębiorstw, tj. 1,2 pp. mniej niż w pierwszych trzech miesiącach tego roku. Wskaźnik nowych inwestycji w latach 2009-2013 pozostaje na poziomie wskazującym niską aktywność inwestycyjną przedsiębiorstw, szczególnie w porównaniu z latami 2005-2008. Oznacza to utrzymywanie inwestycji na minimalnym niezbędnym poziomie, stąd stały wzrost produkcji przemysłowej powinien wywołać silny impuls inwestycyjny.
Wyższe wartości wskaźników nowych inwestycji obserwowane są w największych firmach (z zatrudnieniem od 2 tys. osób) oraz wśród wyspecjalizowanych eksporterów. Przekłada się to na poprawę prognoz dotyczących nakładów, w tym zwłaszcza inwestycji planowanych w perspektywie kwartału. Drugi kwartał rośnie wskaźnik stopnia wykorzystania mocy produkcyjnych: o 0,2 pp do 79,8% na koniec II kw. b. r. Wskaźnik pozostaje powyżej swojej długookresowej średniej. ZPL prognozuje, że w 2013 roku istotne (około 20%) ograniczenie inwestycji rządowych oraz ok. 4% wzrost inwestycji prywatnych przełożą się na 1,8% spadek inwestycji w całej gospodarce. W 2014 roku, za sprawą stabilizacji inwestycji rządowych oraz mocniejszego przyspieszenia inwestycji prywatnych, łączne nakłady w gospodarce wzrosną już o 5,4%.
Prognoza wyników branży leasingowej
Według ZPL, rynek leasingu ruchomości do końca roku powinien już zachować dodatnią dynamikę rozwoju, głównie dzięki finansowaniu pojazdów oraz dynamicznemu odbiciu na rynku nieruchomości. Przedstawiciele ZPL szacują, że wzrost sfinansowanych aktywów wyniesie około 6%. Motorem wzrostu rynku powinny być pojazdy lekkie, ale i ciężarowe, dzięki wejściu standardu emisji Euro 6 oraz oczekiwanej stopniowej poprawy sytuacji w strefie euro.
Sektor maszyn będzie korzystał na rozpoczętym w Polsce cyklu odrodzenia w gospodarce dzięki relatywnie wysokiemu stopniowi wykorzystania mocy produkcyjnych oraz utrzymywaniu w latach 2009-2013 inwestycji na relatywnie niskim poziomie (w relacji do poziomu z lat 2004-2008). Wygaszanie funduszy rolnych z perspektywy 2007-2013 przełoży się wyhamowanie finansowania maszyn rolniczych w 2013 roku oraz ich istotny spadek w 2014 roku.
W opinii Szymona Kamińskiego, prezesa zarządu BZ WBK Leasing półroczny wzrost branży może oznaczać powrót na ścieżkę wzrostu, ale na zdecydowany optymizm jeszcze za wcześnie. Drugie półrocze powinno być lepsze dla firm leasingowych, a jeśli do tego uwzględnimy pozytywne prognozy makroekonomiczne, to wzrost rynku na koniec roku powinien wynieść 8-10%.
Rynek leasingu w I połowie 2012 i 2013 r. (netto w mln PLN)
I-VI 2012 I-VI 2013 I-VI 13/I-VI 12
Pojazdy ciężarowe powyżej 3,5 t 595,6 599,2 0,60%
Ciągniki siodłowe 1.770,2 1.882,6 6,40%
Naczepy/przyczepy 821,8 907 10,4
Autobusy 361,6 325,7 -9,90%
Maszyny i urządzenia 5.357,4 5.239,4 -2,20%
Źródło: ZPL
Rynek leasingu w I połowie 2013 r. (w sztukach)
Pojazdy ciężarowe powyżej 3,5 t 2.898
Ciągniki siodłowe 7.699
Naczepy/przyczepy 7.640
Autobusy 651
Maszyny i urządzenia 32.876
Sprzęt budowlany 2.682
Maszyny rolnicze 9.815
Wózki widłowe 2.236
Źródło: ZPL
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.